At få undervisning af en kompetent træner er helt grundlæggende for at kunne udvikle sig som rytter – og det gælder uanset niveau og disciplin. For om man er nybegynder i dressur og rider på et rideskolehold, eller om man nærmer sig toplan inden for spring og har én af landets bedste trænere til at undervise sig, så er det vigtigt at vide, hvad man kan gøre for at få mest muligt ud af det. Rideundervisning koster og din træner investerer måske dyrbar tid på at hjælpe dig. Derfor er det vigtigt for jer begge, at der kommer det optimale ud af samarbejdet.

“Alt i alt får man mest ud af sin rideundervisning, hvis man både lytter til sine egne, sin træners og sin hest behov.”

VÆR REALISTISK
Først og fremmest bør du være realistisk omkring, hvad du kan forvente dig af dagens undervisning. Tag det ikke som et nederlag, hvis du og din træner skal bruge flere undervisningstimer på at øve det samme – det er ofte nødvendigt. Det betyder dog ikke, at du skal droppe at sætte mål for træningen – tværtimod. Det kan være rigtig givende at tage en kort snak med sin træner de første to minutter af hver træningsgang. På den måde kan du tale med din træner om, hvad du har øvet siden sidst, hvordan det er gået og ikke mindst kan i forventningsafstemme om, hvad I bør tage fat i netop nu, for at du på sigt kan nå dine mål.

VÆR KLAR TIL TIDEN
Det bør være mere eller mindre selvsagt, at man som rytter eller ‘elev’ bør være klar til tiden. Hvis din træner forventer, at du og din hest er varmet op, så sørg for at have gjort det grundigt, så I er helt klart til at tage imod instrukser og lære nyt. Du vil ganske enkelt få mindre ud af undervisningen, hvis du eller din hest ikke er varmet tilstrækkeligt op til at kunne gøre de ting, træneren beder jer om.

SIG ALDRIG DIN TRÆNER IMOD
Som nævnt bruger trænere tid – og måske endda meget dyrbar tid – på at hjælpe sine elever. Selvom en træner får penge for sit arbejde, så er det vigtigt at have respekt for det, der bliver sagt. Mange undervisere kan nok nikke genkendende til, hvor frustrerende det er at have en elev, som kommer med flere undskyldninger end han eller hun rider. Du skal altså være opmærksom på at bruge dine kræfter på at lytte fremfor at komme med forklaringer på, hvorfor det er svært. For selvfølgelig er det svært. Din træner er der jo netop for at presse dig, så du kan blive bedre. Selvfølgelig skal der også være plads til at fortælle, hvis noget virker forkert, er svært eller ikke helt til at forstå. Men overordet set er det altafgørende for kvaliteten af din rideundervisning, at du som rytter indtager en ydmyg og lyttende rolle.

“Man skal som rytter huske at kigge indad, før man begynder at overveje, om det er hesten, der ikke kan finde ud af det.”

TÆNK IKKE, AT DU VED BEDST
Udover at lytte godt efter og suge alt det til dig, som du overhovedet kan, så skal du også huske noget andet: du skal bruge det, du lærer, i din daglige træning. Det kan være fristende at lægge trænerens ord lidt på hylden, når man træner med hesten for sig selv – måske fordi det, træneren har sagt ikke lige lykkedes eller gav mening i første omgang. Men al begyndelse er svær, og alt nyt skal øves gang på gang, før det føles naturligt og resultatet af det begynder at kunne mærkes. Som rytter må du altså ikke tænke, at du ved bedst, bare fordi du måske kender din hest og dig selv bedre end din træner gør. I stedet bør du bruge ordene fra undervisningen til at lære dig selv og din hest endnu bedre at kende. Det kræver bare, at du også øver det svære på andre tidspunkter end når din træner står og kigger på.

HUSK OGSÅ HESTENS BEHOV
Nu har vi vist fokuseret rigeligt på forholdet mellem træner og rytter – så hvad med hesten? Den skal trods alt også gøre en rigtig stor del af arbejdet. Netop derfor bør man huske på, at også den har behov, som skal tilgodeses for at rideundervisningen kan blive en succes. Har din hest måske brug for en pause undervejs? Forlanger du og din træner mere af den, end den har kondition eller muskelstyrke til? Det vigtigste er, at du husker at varme din hest rigtig godt op, så dens krop er klar til at udføre det, du og din træner beder den om. Dernæst skal den også skridtes grundigt af, så du har en lige så god hest at sætte dig op på dagen efter.

GIV ALDRIG HESTEN SKYLDEN
Uanset hvor svært din hest kan være at ride, så er det aldrig dens skyld, hvis I får problemer i løbet af en undervisningstime. Når det er hårdt og svært for dig som rytter, så kan du være sikker på, at det heller ikke er helt nemt for din hest. Derfor handler det om at bruge hestens signaler til at forsøge at forstå den endnu bedre. Din træner vil helt sikkert være opmærksom på det, og derfor er det vigtigt, at også du er det. Med andre ord skal man som rytter huske at kigge indad, før man begynder at overveje, om det er hesten, der ikke kan finde ud af det. Og her er én ting sikkert: en hest modarbejder aldrig sin rytter med vilje. Enten er det for svært for den, eller også får den misvisende signaler fra sin rytter.

“En succesfuld rideundervisning handler ikke blot om at give alt, hvad man har. Det handler om at gøre det til en positiv oplevelse at give alt, hvad man har.”

SKAB BALANCE MELLEM PRES OG PAUSE
Alt i alt får man mest ud af sin rideundervisning, hvis man både lytter til sine egne, sin træners og sin hest behov. Træneren er der for at presse dig, og det er et helt essentielt element for, at du kan blive bedre. Det skal være hårdt, men det skal ikke gøre ondt. Hvis du presser sig selv for hårdt, risikerer du nemlig blot at præstere dårligere – og måske siger din hest fra, fordi du ikke har kræfterne til at give den de rette signaler. Det kan også være, at din hest løber tør for kræfter. Derfor skal du ikke være bange for at bede om en skridtepause – du skal bare ikke bede om det hele tiden. For hvis din træner føler, at du lidt for let ‘giver op’, så kan han eller hun – ganske forståeligt – hurtigt miste lysten til at hjælper dig på vej. Vis derfor, at du og din hest giver alt hvad I kan, og at det dermed også er alvor, når du beder om en pause. Kort sagt, så handler det om at finde en balance mellem det at presse sig selv og give plads til en pause. En succesfuld rideundervisning handler nemlig ikke blot om at give alt, hvad man har. Det handler om at gøre det til en positiv oplevelse at give alt, hvad man har.

LÆS OGSÅ
10 ting trænere siger – men hvad mener de egentlig?
Vælg den rigtige træner
Derfor skal du ikke date din underviser