Har man fuldtidsjob, børn, tonsvis af lektier som venter, når man er kommet hjem fra skole, eller noget helt andet, som er en rigtig tidsrøver i hverdagen – ja, så kender man nok det dér med, at man i perioder kun når ud til hesten i weekenderne.

Heldigvis kan man godt holde lidt af sin rideform ved lige uden at sidde i en sadel. Og ved du hvad? Du kan faktisk også gøre det, uden at tænke ret meget over det. Vi hjælper dig til at inkorporere et par små tricks i din hverdag – selvfølgelig så diskret som muligt, så der ikke er nogen, der opdager, hvad du har gang i.

Tag trappen

Dén har du helt sikkert hørt før. Men den er altså god nok: Gør det til en vane at tage trappen og du vil gradvist kunne mærke det på din form. Det betyder altså at du konsekvent kun skal trapperne, når du er på arbejde, på vej op fra metrostationen, i indkøbscenteret eller på ve op til din veninde på 5. sal. Udover at give lidt kondition, så styrker det også de muskler i kroppen, som du bruger under ridning. Og så lige en sidste overvejelse, der er værd at tage med: Ofte kommer man – hvor paradoksalt det end lyder – hurtigere frem ved at bruge trapperne end hvis man tager elevatoren eller rulletrappen. Simpelthen, fordi der er så mange andre, der bruger dem. Så det er ingen undskyld at have for travlt.

Stolen som sadel

Tro det eller ej, men du kan faktisk også træne din rideform, imens du sidder ned – for eksempel på arbejdet eller i skolen. Når du sidder på en stol, så prøv – helt diskret – at føle efter, om du kan mærke dine sædeben. Du skal ikke bruge hænderne, men bare lige vippe lidt på stolen, ind til du kan mærke dem. Prøv så at sætte dig lige, ret rykken og løft brystkassen en smule – præcis, som hvis du sad på din hest. Forsøg at holde positionen, imens du holder møde, ser tv eller hvad du nu laver, ind til du ikke kan mere. Du kan med stor fordel tænke over at gøre det flere gange om dagen, så du vedligeholder dine muskler til at bruge sig på den måde.

Opmærksom vejrtrækning

Imens du sidder ned kan du også vige et par minutter til at holde fokus på din vejrtrækning og derved gøre den til ‘opmærksom vejtrækning’. Mange ryttere har rigtig svært ved at styre deres åndedrag under ridning, og det ender ofte med at man helt ‘glemmer’ at puste ind og ud og pludselig bliver rigtig forpustet, fordi man mangler luft. Det kan undgås ved at lære sig selv at være mere opmærksom i situationen, og her kan øvelsen på stolen hjælpe dig. Når du har sat dig, skal ikke gøre andet end at mærke efter. Hvordan føles det? Hvordan gør din krop, når du trækker vejret ind? Hvordan gør den, når du puster ud? Mange tror at det at trække vejret ind er det vigtigste. Det er imidlertid mindst lige så betydningsfuldt at være opmærksom på, hvordan luften forlader ens krop igen. Den helt samme følelse, som du kan finde frem til i stolen, skal du forsøge at finde frem, når du sidder i sadlen.

Lyder det lidt kedeligt? Det forstår vi godt! De tre små tricks er uden tvivl sjovere at benytte sig af på ryggen af hesten end midt i hverdagsræset – måske lige med undtagelse af den med trapperne. Hvis du dog gør måske bare et par af tricksene til en vane, så er det faktisk ikke så ligegyldigt for din krop. Øvelserne kan nemlig hjælpe dig rigtig godt på vej med at forbedre din kondition, muskelstyrke og kropsbevidshed, inden du skal ud at ride igen i weekenden.