Ligemeget hvilken type ridning du er til, føler du måske nogle gange at din hest kunne have godt af at udvikle mere styrke i en bestemt del af kroppen. Det kan være fordi hestens træning har lagt mere vægt på bestemte bevægelser end andre, fordi hesten har haft en skade der svækkede en del af kroppen eller fordi du har planlagt at konkurrere på et højere niveau eller i en anden disciplin.

Dr. Renaud Léguillette, Calgary formand for Sports Eguine Medicine fra Calgary Universitet, påpegede at bevismaterialet for de fleste af disse øvelser er begrænset. “Vi har øvelser som folk bruger, men ikke så meget forskning,” har han forklaret. “I praksis anbefaler jeg dem, men jeg har ikke noget forskning på resultaterne.”

I løbet af de næste uger vil vi udgive øvelser til de forskellige kropsdele. Denne uge vil vi fokuserer på forparten.

Øvelser til forparten 

Ride ned af bakke 

En god måde at styrke forparten på din hest er at ride ned af bakke. Hvis din hest er i genoptræning efter en skade eller af andre grunde ikke er særlig stærk, så begynd med gradvis ned af bakke med fast grund. Når du er sikker på din hest kan klare det, udvid til en mere stejl hældning.

For mere avanceret styrketræning foreslår Dr. Léguillette at en mere stejl hældning med en sandet overflade giver en større udfordring, fordi det kræver mere anstrengelse for din hest. Hvis du ikke bor i et naturligt sandet område, kan du med fordel sprede et tykt lag grus på en nedadgående hældning.

Hvis du bor i et område uden bakker kan du forsøge dig med at bygge dine egne ramper. På den måde kan du også selv justere hældningen.

Hav fokus på din egen opstilling mens du rider ned af bakke. Din overkrop skal være i en lige linje med hestens forben. Så jo stejlere hældning, jo mere skal du læne dig tilbage. Det er vigtigt at være i balance så du kan hjælpe hesten til at finde dens egen balance. Hav tøjlerne så løse, at hesten kan justere sin balance ved at have bevægelsesfrihed.

Strækøvelser af hoved og nakke

Her er nogle øvelser med forskning bag: Dr. Léguillette siger, at denne undersøgelse fra 2011 af N.C. Stubbs, L.J. Kaiser, J. Hauptman og H.M. Clayton demonstrerede vigtigheden af træning af bestemte områder fra jorden. Alt du skal bruge er en gulerod eller anden godbid til at fange hestens interesse.

Hestene i denne undersøgelse var otte arabere som til daglig blev brugt på begynderniveau. Gennem de tre måneder som undersøgelsen strakte sig over, blev hestene ikke motioneret andet end dagligt at komme ud på et småt tørt område. Hestene blev trænet i at følge et stykke gulerod med deres næser, og med denne teknik udførte hver hest en serie af øvelser. De lavede syv bevægelser, hver gentaget ti gange, og dette blev gjort af fem omgange. Dette træningspas blev lavet fem dage om ugen gennem de tre måneder.

Øvelserne styrker musklerne

Der blev foretaget ultralydsscanninger i begyndelsen af undersøgelsen, og disse blev gentaget gennem forløbet. Alle heste udviklede styrke i bestemte muskler. Dette beviste, at øvelserne fra jorden effektivt kunne styrke musklerne i bestemte områder.

For at lave disse øvelser vil det være en fordel at arbejde med en anden person, som kan hjælpe dig med at holde hesten. Dit mål skal være at få din hest til at stå stille, mens han strækker og flytter på nakke og hoved. Til at starte med bevæger hesten muligvis hele sin krop for at nå guleroden. Hvis du har en anden til at hjælpe dig, kan han eller hun hjælpe ved at blokere for hesten, så den ikke kan flytte sig. Husk at have godbidder på dig, så du kan rose hesten, når den laver øvelsen korrekt.

Hvis din hest er ved at komme sig efter en skade, skal du starte ud i de små med bevægelserne, og gradvist øge hvor langt din hest skal strække sig. Du kan også starte med færre øvelser.

De syv bevægelser i undersøgelsen var:

  1. Hesten flytter hovedet så dens mule rører brystet mellem dens forben.
  2. Hesten flytter hovedet så mulen er mellem dens forben i knæhøjde.
  3. Hestens hoved skal ind mellem dens forben og nogle centimeter bag benene.
  4. Hesten strækker sit hoved og nakke så langt fremad som muligt.
  5. Hesten flytter hovedet til den ene side, så mulen er nær toppen af det ene forben.
  6. Hesten flytter hovedet til den ene side, så hans mule rammer stedet hvor hans bagben møder maven.
  7. Hesten flytter hovedet til den ene side, så hans mule er nær hasen på hans bagben.

God fornøjelse!