På tur med den rummelige Subaru Forester

Solen skinner, jeg siger farvel til min nye ven på vejen, Subaru Outback, og sætter mig direkte over i næste uges tro følgesvend, Subaru Forester. Straks mærker jeg en forskel. Udefra er Foresteren et trin op i forhold til udseende – lidt kortere og lidt højere – men kørekomforten er et trin ned. Det betyder ikke, at den er dårlig at køre i, men den er mere stiv at manøvrere rundt. I svingene føles det mere som kanter frem for en blød og smidig bue. Bilen føles i det hele taget noget tungere og mindre kvik, også når jeg beder motoren om at accelerere.

Jeg er fan af soltag. Man kan åbne op og nyde den friske luft uden at ændre på frisuren.
Jeg er fan af soltag. Man kan åbne op og nyde den friske luft uden at vinden ændrer på frisuren.

Det var førstehåndsindtrykket, og der går ikke længe, før jeg finder en feature, jeg er fan af. Det store soltag ryger op, solen skinner ind til mig og musikken ryger i vejret. Igen nyder jeg boxer motoren, der via lineartronic gearsystemet får motor og gearkasse til at spille godt sammen. Det føles som om man kører i det samme gear hele tiden, hvilket giver et godt flow. Noget jeg sætter stor pris på, da jeg sætter traileren på og fragter dyrebar hestelast til stævne. Tilkoblingen sker problemløst med et bakkamera, der viser vejen – I like!

De tre hurtige

  1. Perfekt og gnidningsløst sammenspil mellem gearkasse og motor.
  2. God og rummelig kabine – både for dem på forsædet og dem på bagsædet.
  3. Super nem, enkel og hurtig betjening af multifunktionsdisplay og navigation.
Der er højt til loftet og god plads til alle passagere.
Der er højt til loftet og god plads til alle passagere.

Jeg har en veninde med til stævne, der er højere end mig, og vi bliver enige om at Forester er dejlig rummelig. Der er plads til de helt lange ben og store børn på bagsædet. Et bagsæde man bestemt kan være bekendt. Det byder både på sædevarme, ISO fix, kopholdere og ekstra polstring i døren til armen. Rummelighed kendetegner også bagagerummet, hvor vi uden problemer har fået plads til både tasker, sadel, støvler og så videre.

Her kan man godt invitere gæster med.
Her kan man godt invitere gæster med.

Kabinen imponerer ellers ikke. Den er, ud over det fine læderrat og lædersæder, kedelig. Flere elementer virker plastikagtige og instrumentering har et analogt old school look. Til gengæld virker det! GPS, radio og håndfri betjening af telefonen er nemt og touchskærmen har en fin responstid. Nøglefri betjening sikrer, at jeg aldrig behøver at tage nøglen op af lommen og med et klik har jeg adgang til baggagerummet.

Funktionel, men ingen wauv effekt.
Funktionel, men ingen wauv effekt.

Jeg synes

Alt i alt en god allround brugsbil uden for mange dikkedarer. Den løser opgaven, og sammenlignet med tyske rivaler er der nogle mangler blandt andet på ”niceness”-delen, men de er også dobbelt så dyre. I forhold til Subaru Outback savnede jeg den gode kørekomfort og EyeSight systemet, der i den grad blev min ven på vejen. Den ”lille” prisforskel taget i betragtning ville jeg gå med en Outback.

Testmodel: Subaru Forester 2,0 D XE CVT MY16
Motor: 2,0 diesel
Hestekræfter: 148 Hk
Anhængertræk: 1800 kg (2000 kg benzin)
Moment:  350 Nm
Tophastighed:  188 km/t.
Acceleration 0-100:  9,9 sekunder
Brændstofforbrug:  7,2 l/100 km (test) 16,4 km/l (EU norm)
Pris: kr. 564.800 (testbil) kr. 359.900 (billigste variant)

Privat leasing på hvide plader fra kr. 5.695 pr. mdr. i 36 måneder og 15.000 km om året.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce